N1L “IKEA zen” (intervija)

February 12 2017, 0 Comments

Audiovizuālais mākslinieks un mūziķis N1L jeb Mārtiņš Roķis šī gada 2. februārī, sadarbojoties ar izdevniecību UIQ, klajā laidis jaunu ierakstu “IKEA zen”. Izdevniecība UIQ pastāv nepilnus divus gadus un tās darbība jau izpelnījusies ievērojamu kvalitātes zīmogu, leiblam tiekot iekļautam FACT magazine platformas 10 veiksmīgāko 2016. gada leiblu sarakstā. N1L mini albums “IKEA zen” sastāv no 6 neordinārām kompozīcijām, kuras levitē virs jebkādām žanriskajām robežām, piedāvā plašu noskaņu spektru un ved klausītāju psihodēliskā apziņas ceļojumā. Jaunais ieraksts ir izdots gan digitālā, gan vinila skaņuplates formātā. Aicinājām N1L uz nelielu sarunu, lai uzzinātu ko vairāk par ierakstu un viņa sadarbību ar UIQ.

R: Kas ir N1L?

M: N1L ir segvārds, kura paspārnē mūziku producē skaņu mākslinieks Mārtiņš Roķis no Rīgas. Projekts pastāv aptuveni 4 gadus, un tā ietvaros pagaidām izdoti 2 EP vinila formātā. N1L mūziku grūti definēt kāda noteikta stila ietvaros, bet to raksturo dažādas deju mūzikas formu mutācijas, piesātināts skaņas dizains un eksperimenti.

R: Šis ir tavs otrais ieraksts izdevniecības UIQ paspārnē. Kā tev izveidojusies sadarbība, draudzība ar UIQ, un pastāsti nedaudz vairāk par šo izdevniecību?

M: UIQ izveidotājs Lee Gamble ir sens paziņa no laikiem, kad kādus 5-6 gadus senā pagātnē darbojāmies marginālā "scēnā" ko dēvēja par extreme computer music. Šis radikālais novirziens nepiesaistīja pārāk daudz sekotāju, tāpēc visi scēnas dalībnieki pazina viens otru caur internetu. Tā es iepazinos ar Lee un daudziem citiem cilvēkiem, kas joprojām ir labi draugi un ar kuriem tiekos IRL, apciemojot ārvalstis. Kad kādu laiku vēlāk Lee Gamble pievērsās citam skanējumam un sāka to, ko mediji nodēvēja par "klubu mūzikas dekonstrukciju", arī man radās vēlme atgriezties pie mūzikas, ar ko sāku savas producenta gaitas gandrīz 10 gadus pirms strādāju ar troksni un extreme computer music. Izveidoju savu demo mixtape un nosūtīju linku Lee Gamble. Pretī saņēmu ziņu, ka viņš ir iecerējis nodibināt savu ierakstu izdevniecību un vēlētos izdot manu plati kā pirmo leibla ierakstu. Tā 2015. gada nogalē sevi pieteica UIQ leibls ar manu EP "Wrong Headspace". UIQ ieraksti izdod mazpazīstamu producentu mūziku no visas pasaules. Tas ir leibls un platforma, kas apvieno māksliniekus ar dažādu skanējumu, bet tos vieno eksperimentāla pieeja un īpaša estētika.

R: Pastāsti par "IKEA zen" EP; cik ilgi strādāji pie tā, vai darbam ir kāds vēstījums?

M: Pie "IKEA zen" strādāju aptuveni 2 gadus. Procesā izveidoju gandrīz 30 skaņdarbus dažādās versijās, kas, veicot atlasi kopā ar UIQ, rezultējās 6 skaņdarbu ierakstā. EP nav nekāda īpaša vēstījuma vai koncepta, es dodu priekšroku brīvai apziņas plūsmai, kas izpaužas skaņas veidā. Ieraksta nosaukums ir personīga atsauce stāvoklim, ko var raksturot kā mākslīgais mieru - mieru, kas satur slēptu spriedzi, bumbu ar laika degli utt. Liekas, ka tā varu raksturot daļu savas mūzikas.

R: Vai EP izdošana tiks kā īpaši atzīmēta? Kad un kur ir tuvākie pasākumi, kur varam iet un paklausīties tavu uzstāšanos?

M: EP izdošanu nav plānots atzīmēt ar kādu pasākumu, bet tuvākais pasākums Rīgā notiks 18.03. KKC.

R: Kādas ir N1L saknes? Cik ilgi nodarbojies ar radīšanu un vai mūziku esi kaut kur mācījies?

M: N1L saknes ir daudz un dažāda mūzika, arī tāda, kam šķietami nav nekāda sakara ar tagadējo skanējumu. Vienmēr esmu klausījies ļoti atšķirīgu mūziku un tas viss ir atstājis iespaidu uz to, kā strādāju ar skaņu. Producēt sāku, šķiet, jau kaut kādu 15 gadu vecumā. Manai mātei piederēja Roland XP 50 sintizators, kas darbojās kā sampleris. Uz šī sintizatora veidoju savus pirmos tehno un jungle trekus. Vēlāk sāku strādāt ar programmām uz datora, eksperimentējot ar dažādiem stiliem un noskaņām. Ap 2006.-7. gadu parādījās īpaša interese par skaņu kā tādu, aktīvi darbojos jau pieminētajā extreme computer music scēnā. Iemācījos programmēt un rakstīju trokšņu mūziku, kodējot programmā Supercollider un veidojot multikanālu skaņas instalācijas. Man nav nekādas muzikālās izglītības un dažreiz par to priecājos, jo tas ļauj domāt savādāk un mazāk paļauties uz "mūzikas likumiem".

R: Kādus ierakstus esi izdevis pirms “IKEA zen”? Kādu izdevniecību paspārnē un kādos formātos?

M: Ar manu mūziku, ko esmu izdevis pirms N1L, var iepazīties šeit: dun-noh.com

R: Kādas ir tavas pārdomas par Latvijas elektroniskās mūzikas skatuvi? Kurus no mūziķiem tu gribētu akcentēt?

M: Par vietējo scēnu īpaši daudz pārdomu man nav, un nebūšu objektīvs, jo sekoju tam, ko dzirdu no draugiem, paziņām utt. Prātā nāk Figūras, Sign Libra, W3C, Outrae, Oriole, Kodek.

Ieraksts “IKEA zen” ir pieejams lejupielādei digitālā formātā, kā arī to savā īpašumā iespējams iegūt vinila skaņuplates veidolā. Abu formātu pasūtījumus veikt vari šeit.

Mārtiņa darbi pozitīvi novērtēti un izraisījuši salīdzinoši lielu rezonansi internacionālajā mediju telpā. Lasi N1L interviju watchthehype.com, kā arī rakstus thewire.co.uk un Factmag.com platformās.

N1L @ facebook twitter soundcloud
UIQ @ facebook twitter bandcamp

Bloga autors: Roberts Džeriņš


Comments

comments